پوشش گیاهی و کشاورزی نرماشیر

 

عکس: محمدرضا منصوری

به واسطه موقعیت جغرافیایی وطبیعی شهرستان نرماشیر درمرز میان کویر وارتفاعات، پوشش گیاهی آن از شرق تا غرب تفاوت زیادی دارد. در رشته کوه های بارز، پوشش گیاهی از نوع جنگل های اورست است. اما با تخریب بی رویه پوشش گیاهی این ارتفاعات در سال های اخیر، قشر نازک  خاک کوه ها به دره ها حمل شده وبه هنگام بارندگی باعث ایجاد سیلاب های ویرانگر می شود. در دشت پایکوهی شرق وشمال شرقی شهرستان محصولاتی مانند سیب زمینی، چغندر، گندم، جو وگلابی وسیب تولید می شود. در دشت جنوبی و غربی نرماشیر نیز به واسطه جنس خاک وخصوصیات آب و هوایی،ا غلب درختان مقاوم در برابر باد وکم آبی ونخلستان های فراوان وجود دارد.

نرماشیر مهم ترین منطقه کشاورزی حوضه بم –نرماشیر بوده است واین اهمیت، مرهون دشت پهناور نرماشیر، رود نسا وبهترین قنوات، چاه ها وخاک های است که در این منطقه وجود داشتند.امروزه اقتصاد کشاورزی ووضع دارامداران مردم روستاها یکسان نیست. بعضی از روستاها به واسطه نوع مالکیت، بسیار آباد ودر آنها درامد سرانه زیاد است. باغ های میوه در نرماشیر بسیار متنوع و پرمحصول هستند. همچنین نرماشیر عمده ترین منطقه غله خیز در سراسر حوضه بم و نرماشیر  است و از مهم ترین مناطق تولید کننده غله در آن روستاهای روداب هستند.

نوع محصول بر حسب میزان آب وسرمایه گذاری مالکان تفاوت دارد. گندم و حبوبات و خرما در تمام روستاها وجود دارند. ولی کاشت حنا محدود به روستاههای آباد است ومرکبات در برخی از روستاها با کیفیت و در جاههای دیگر نا مرغوب است. در حال حاضر پوشش گیاهی نرماشیر را به فرشی زمردین و گلها و درختان آن را به قطعات مرصع کاری دُرّ و مرجان تشبیه کرده است. در تمام نرماشیردرخت«توت نر» فراوان است، اما از آن استفاده نمی شود، این درخت نشانه ای از رونق پرورش کرم ابریشم در زمان گذشته است. 

 

کتابشناسی: گزارش گمانه زنی شهر قدیم نرماشیر، بایگانی سازمان میراث فرهنگی استان کرمان  (منتشر نشده)



بومگردی در بم

تاريخ : دو شنبه 28 فروردين 1394برچسب:, | 10:30 | نویسنده : محمد |